Olá! Seja bem-vindo ao meu blog!

Aqui você dá as boas vindas aos seus leitores, fala sobre você e seu blog, contato:

E aqui você deixa os links de suas redes sociais, com ícones de sua preferência:

Menu

Faça um tour pelo blog ;3

Remaja dan sikap proaktif !~

Remaja tidak terlepas daripada isu-isu yang boleh memberi kesan kepada persepsi dan pemikiran mereka. Ada isu-isu yang positif mudah difahami, objektif dan juga dapat diterima. Ada isu-isu yang sifatnya subjektif, samar-samar ataupun boleh mengelirukan.

Justeru, para remaja tidak harus bersikap pasif atau reaktif terhadap isu kerana ia boleh memberi kesan buruk terhadap persepsi dan pemikiran remaja.

Sebaliknya, remaja harus bersikap proaktif supaya isu yang didepani, maklumat yang dibaca dan data yang diterima dapat dianalisis dengan baik.

Bersikap proaktif bermakna remaja tidak gopoh membuat kesimpulan terhadap sesuatu isu. Proaktif bermakna ada susulan dibuat terhadap maklumat yang diterima, isu yang berbangkit dan fitnah yang dilontarkan.

Bersikap proaktif bermakna mengumpulkan data-data dan fakta yang boleh dipertanggungjawabkan, analisis data fakta iaitu secara objektif dan rasional. Jika perlu, membuat tinjauan dan kaji selidik di kalangan orang yang tahu dan sumber-sumber yang mempunyai kredibiliti adalah lebih baik supaya remaja tidak terlibat sama dalam menyebar dan mengembangkan berita-berita palsu.

Bersikap proaktif juga sebenarnya meletakkan sesuatu pada tempatnya. Dalam tradisi Islam ia dikatakan berlaku adil.


Sebab itu dalam Islam apabila kita mendengar sesuatu khabar daripada golongan yang fasik, ia mesti diperiksa terlebih dahulu.

Umpamanya, dalam media baru seperti blog, laman sosial atau forum tentang sesuatu perkara janganlah segera kita bersifat reaktif tentang isu-isu tersebut.

Dapatkan maklumat yang sahih supaya sifat proaktif ini membawa kepada benar atau salah sesuatu cerita dan kisah. Isu kebenaran ini sesuatu yang amat penting dalam tradisi Islam kerana al-Quran menyatakan dengan jelas dalam surah al-Asr ayat 3 yang bermaksud: Dan berpesan-pesanlah dengan kebenaran, dan berpesan-pesanlah dengan kesabaran.

Ia jelas untuk menyatakan bahawa kebenaran itu hendaklah disampaikan dengan sabar dan untuk mengetahui benar salah akan sesuatu menuntut kesabaran yang tinggi.

Sikap proaktif ini penting buat remaja bagi mengelakkan penyuburan fitnah dan khabar sensasi berkembang dalam masyarakat.

Remaja tidak harus menjadi penyumbang kepada berita-berita yang tidak benar malah boleh merosakkan. Jika budaya fitnah subur, masyarakat boleh menjadi pecah belah, keliru dan celaru kerananya.

Kadangkala kesahihan sesuatu berita yang dikutip dalam Internet gemar disahihkan dengan berita lain di dalam Internet yang belum tentu benar ceritanya.

Selalunya isu-isu yang terkait mempunyai implikasi undang-undang dan menjadi tanggungjawab pihak yang berwajib untuk menangani sesuatu permasalahan.

Mereka mempunyai cara atau mekanisme bagaimana isu ini dapat diuruskan. Sekiranya ini terjadi remaja bersifat proaktif terhadap sesuatu, yang selayaknya harus diselesaikan menerusi cara dan kaedah yang lebih professional.

Adalah tidak wajar untuk remaja melulu dalam menghukum sesuatu yang berada dalam kekaburan dan ketidakjelasan. Ia boleh menyumbang terhadap suburnya fitnah dalam masyarakat. 



1 comment:

SITI NUR AMIRAH ! said...

setuju sgt2 . kdg2 org trlalu cpt prcaye tntg ape yg ditulis kt blog tnpa usul perikse :)

nielkpop

PAGEVIEWS

up